Είσφρυση ονυχος

Η είσφρυση όνυχος (ονυχοκρύπτωση) είναι μια πολύ συχνή πάθηση του νυχιού, κατά την οποία το νύχι εισέρχεται στο δέρμα περισσότερο από το φυσιολογικό.

Ως αποτέλεσμα, προκαλείται φλεγμονή στο δάκτυλο είτε του χεριού είτε του ποδιού, η οποία παρουσιάζεται στον ασθενή με πόνο, ερυθρότητα, τοπικό οίδημα και εκροή ορώδους ή πυώδουςυγρού.

Αν η πάθηση δεν αντιμετωπισθεί, προκαλεί προβλήματα στην καθημερινότητα των ασθενών, ενώ τα άτομα με διαβήτη κινδυνεύουν από την επέκταση της φλεγμονής.

Ποια είναι τα αίτια της είσφρυσης όνυχος;

Η πιο συχνή αιτία που οδηγεί στην είσφρυση όνυχος είναι το πολύ κοντό κόψιμο των νυχιών.

Άλλα αίτια που μπορεί να ευθύνονται για την εκδήλωση της πάθησης είναι τα ακόλουθα:

• Αυξημένη κυρτότητα των νυχιών (συγγενής αιτία)
  • Χρήση ακατάλληλων υποδημάτων (πολύ στενά ή λάθος νούμερο)
  • Τραυματισμοί της περιοχής
  • Παθήσεις του μεγάλου δακτύλου
  • Συνήθως, η είσφρυση όνυχος παρατηρείται κατά την εφηβική ηλικία και στους νεαρούς ενήλικες.

Στην εφηβεία, το σώμα αναπτύσσεται ταχέως, χωρίς να συνοδεύεται πάντοτε από τα κατάλληλα υποδήματα, ενώ η στρατιωτική θητεία των νεαρών ενήλικων ανδρών καταπονεί τα πόδια τους με την ελλιπή υγιεινή και τη χρήση ακατάλληλων υποδημάτων.

Ποια είναι τα στάδια της είσφρυσης όνυχος;

Η είσφρυση όνυχος εξελίσσεται σε τρία στάδια.

Στο πρώτο στάδιο, το νύχι που εισχωρεί στο δέρμα προκαλεί τη φλεγμονή που συνοδεύεται από οίδημα, ερυθρότητα και πόνο.

Κατά το δεύτερο στάδιο που η φλεγμονή προχωράει, ο ασθενής αισθάνεται έντονο πόνο και επίσης υπάρχει εκροή ορώδους ή πυώδους υγρού.

Τέλος, όταν πλέον η φλεγμονή είναι έντονη, έχουμε το τρίτο στάδιο, κατά το οποίο αναπτύσσεται υπερτροφικός κοκκιώδης ιστός.

Ποια είναι η θεραπεία της είσφρυσης όνυχος;

Ανάλογα με τη βαρύτητα της πάθησης, η αντιμετώπισή της μπορεί να γίνει συντηρητικά ή και επεμβατικά.

Όταν βρίσκεται στο αρχικό της στάδιο, η είσφρυση όνυχος μπορεί να αντιμετωπισθεί με τη χορήγηση αντιβίωσης και αντισηπτικής αγωγής. Επίσης, η συντηρητική θεραπεία περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

• Ποδόλουτρα με αντισηπτικό σαπούνι
  • Άνετα υποδήματα
  • Αντιφλεγμονώδη και παυσίπονα

Εάν η συντηρητική θεραπεία δε βοηθήσει τον ασθενή και η φλεγμονή συνεχίζει να τον ταλαιπωρεί και να εξελίσσεται στο δεύτερο και τρίτο στάδιο, τότε τη λύση δίνει η χειρουργική παρέμβαση, όπου αφαιρείται το τμήμα του νυχιού που προκαλεί το πρόβλημα μέχρι τη ρίζα του (μήτρα). Η ονυχεκτομή (αφαίρεση νυχιού) διενεργείται με τοπική αναισθησία, παρουσιάζει ελάχιστο μετεγχειρητικό πόνο και μπορεί να δώσει την οριστική λύση στο πρόβλημα, αφού ο ασθενής αμέσως μετά μπορεί να επιστρέψει στις καθημερινές του ασχολίες, φορώντας ανοικτά, άνετα παπούτσια. Με τη χειρουργική επέμβαση επιτυγχάνεται η πλήρης ίαση ενώ δεν παρουσιάζονται υποτροπές, παρά σε πολύ περιορισμένο αριθμό περιπτώσεων.

Ωστόσο, σε περιπτώσεις υποτροπής θα πρέπει εκτός από την αφαίρεση του τμήματος του νυχιού που προκαλεί την πάθηση, να γίνεται και καυτηριασμός της μήτρας του νυχιού στο συγκεκριμένο σημείο, έτσι ώστε να προληφθούν περαιτέρω υποτροπές της είσφρυσης όνυχος. Ο καυτηριασμός μπορεί να γίνει με διαθερμία, αλλά προτιμάται το χειρουργικό Laser διοξειδίου του άνθρακα (CO2) το οποίο προκαλεί μικρότερη αιμορραγία και λιγότερο μετεγχειρητικό πόνο. Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα του Laser σε σχέση με την κλασική μέθοδο είναι ότι δεν χρειάζεται να γίνουν τομές και ράμματα για να επιτευχθεί ο καυτηριασμός της μήτρας του νυχιού. Με τη βοήθεια ειδικών μηχανημάτων μεγένθυσης και ισχυρής δέσμης φωτός πραγματοποιείται λεπτομερειακή αναγνώριση της μήτρας του όνυχος και καυτηριασμός της σε τρία επίπεδα βάθους έτσι ώστε να υπάρχει απόλυτη βεβαιότητα για την πλήρη καταστροφή της. Η όλη διαδικασία είναι σύντομη, καθώς διαρκεί 20-30 λεπτά και στη συνέχεια ο ασθενής λαμβάνει τις μετεγχειρητικές οδηγίες και αποχωρεί από τον χώρο του ιατρείου.

Επίσης υπάρχει και ο χημικός καυτηριασμός της μήτρας του νυχιού με φαινόλη που όμως τείνει να καταργηθεί λόγω των επιπλοκών που παρουσιάζει.

Πλεονεκτήματα της χρήσης του Laser στη θεραπεία της είσφρυσης όνυχος

• Ανώδυνη.
  • Αναίμακτη (δεν έχει αιμορραγία).
  • Απλή και Σύντομη (διαρκεί 20-30 λεπτά).
  • Ασφαλής.
  • Γίνεται με τοπική αναισθησία στο ιατρείο.
  • Συνήθως δε χρειάζεται λήψη αναλγητικών (παυσίπονα).
  • Δεν έχει επώδυνες μετεγχειρητικές αλλαγές.
  • Απαιτεί μηδενικό χρόνο νοσηλείας, μηδενικό κόστος αποθεραπείας.
  • Ο ασθενής μπορεί να κάνει μπάνιο την επόμενη ημέρα.
  • Ο ασθενής μπορεί να επιστρέψει στην εργασία του και στις καθημερινές του δραστηριότητες την ίδια ημέρα.
  • Προσφέρει πολύ καλό αισθητικό αποτέλεσμα καθώς αποφεύγονται οι μεγάλες τομές και οι δύσμορφες ουλές.
  • Είναι ιδανική τεχνική και για υποτροπές της είσφρυσης όνυχος μετά από μία ή περισσότερες αποτυχημένες χειρουργικές επεμβάσεις.
  • Μειώνει σημαντικά τις πιθανότητες υποτροπής